Kolik času by dítě mělo trávit hraním?

Podobně jako u jiných druhů inteligentních a sociálních zvířat, i u lidí slouží hry především k tomu, aby děti připravily bez rizika na situace, kterým budou čelit jako dospělí, případně aby poznaly limity svého těla a co s ním dokážou. Můžeme to krásně vidět, například když si děti hrají na dospělé profese, například na prodavačku, uklízečku či se předhání, kdo nejrychleji vyleze na prolézačku. Ovšem jen málokdo z rodičů to takto vidí, zvláště u počítačových her. Proto se s rostoucím věkem snaží postupně limitovat dobu, po kterou si dítě bude hrát. Ovšem otázkou je, jak moc je to nutné.

 

dítě hrající si s barvami

 

Je jasné, že pro malé dítě je hra prakticky jediným způsobem učení a poznávání nového světa. Proto jí tráví prakticky veškerý čas mimo jídla a spánku. Jak ale roste, začne se učit i klasickým způsobem, i když i do něj je zapojena hra. Takto se například ve školce učí poznávat čísla. I tady jde však především o hry. Doma také tráví většinu času hraním, i když pomalu začíná mít své povinnosti, odpovídající jeho věku. I pětileté dítě například může vynést odpadkový koš nebo si poklidit hračky. Díky tomu začne pomalu chápat, že jsou i věci, které bud muset dělat předtím, než si začne hrát.

 

učící se děti

 

Velký zlom přichází s nástupem do školy. Zde se situace poměrně razantně mění. Najednou tráví polovinu dne v lavici, a když přijde domů, musí udělat domácí úkoly, případně se učit. A zde se často naráží, neboť by si raději chtělo hrát. Zde tedy vyvstává otázka, kolik času má vlastně věnovat studiu. Zde záleží hlavně na věku a na tom, jak mu to ve škole jde. Nadanému dítěti stačí jen udělat si úkoly, jiné zase musí trávit hodiny nad knihami, aby látku pochopilo. Tady je nutné si zapamatovat, že i hra patří stále ještě k důležitým součástem učení. Mělo by tedy pro ni zbýt dostatek prostoru. Jinak totiž hrozí, že se náš potomek takzvaně „přepálí“, a to rozhodně není nic, co by chtěl někdo zažít.